• Home
  • nieuws
  • LinkedIn Learning: online trainingstool en kans voor content marketing

LinkedIn Learning: online trainingstool en kans voor content marketing

Niels van der Plas, Consultant bij Sterk Werk Communicatie & Content Marketing 

‘Hiermee neemt uw carrière echt een sprong’, ‘must-haves voor jouw marketingstrategie’, ‘Haal jij het maximale uit je carrière?’ en ‘want to grow your business online?’  Het zijn zomaar enkele gesponsorde posts die ik regelmatig op LinkedIn voorbij zie komen. Het aanbod van e-books, trainingen, cursussen, workshops en masterclasses is oneindig en de prijzen liegen er vaak niet om. Hoe maak je een keuze uit dit reusachtige aanbod en op welke andere manieren blijf je met LinkedIn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen je vakgebied?

“A revolution in learning. The evolution of you.” Dat is de quote waarmee LinkedIn probeert gebruikers warm te maken voor LinkedIn Learning. Het platform biedt ruim 9.000 online trainingen aan met uiteenlopende onderwerpen: van het schrijven van een persbericht tot het programmeren van mobiele apps. Belangrijker nog, je zit niet gelijk vast aan een duur abonnement. Tijdens de gratis proefmaand bepaal je zelf of deze manier van leren bij je past. Geen succes? Opzeggen kan op elk moment en zonder extra kosten.

Experts in de rij
LinkedIn is al veel langer ‘hot’: experts uit allerlei branches staan in de rij om hier hun kennis te delen. LinkedIn Learning brengt die kennis nu ook actief bij de juiste doelgroep. De link wordt niet alleen gelegd op basis van iemands interesses, maar ook op basis van de gigantische hoeveelheid data die LinkedIn verzamelt. Bijvoorbeeld over de bedrijven waar je voor werkt, de opleidingen die je volgt en de artikelen die je leest. Op basis van deze informatie stelt LinkedIn de meest relevante trainingen aan gebruikers voor. Daarnaast kun je als gebruiker kiezen uit populaire trainingen onder mensen met vergelijkbare functies, de meest gevolgde trainingen en selecties van administrators.

Met zogeheten ‘learning paths’ brengt LinkedIn trainingen en cursussen samen in een groter trainingstraject. Deze trajecten, met titels als ‘Word een content strateeg’ of ‘Word een online marketeer’, kunnen een uitkomst zijn voor wie verdieping zoekt in zijn of haar werk, carrièrestappen wil zetten en nieuwe manieren wil ontdekken om bij te dragen aan het succes van de organisatie.

Advies: kennisdelen
Ook op het gebied van content marketing biedt LinkedIn Learning interessante mogelijkheden, met name voor kennisintensieve organisaties. Sinds vorige maand kan iedereen eigen content toevoegen. Een online administrator beoordeelt de content waarna bepaald wordt of en in welke categorie de training of cursus te zien is. Zo kan elke training onderdeel worden van een leertraject dat LinkedIn aanbiedt.

Organisaties met veel kennis in huis worstelen vaak met de vraag hoeveel zij daarvan moeten weggeven. Vooral teveel kennis delen is hun angst. Hoe blijven ze interessant voor opdrachtgevers? Ons advies aan klanten is standaard om zo veel mogelijk kennis te delen. Laat je doelgroep zien dat jij de expert bent, dat je een mening hebt en niet bang bent om die te delen. Bedenk wel altijd waarom je juist deze kennis deelt, wat daarvan het doel is en, misschien nog wel belangrijker, wie je ermee wilt bereiken.

We bieden verschillende op maat gemaakte communicatietrainingen aan; van social media training en commercieel schijven tot uitgebreide mediatrainingen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Lees meer over ons trainingsaanbod of neem direct contact op met Nathalie van Huët via 010 456 78 49.