• Home
  • nieuws
  • Wanneer "geen commentaar" wél het juiste antwoord is

Wanneer "geen commentaar" wél het juiste antwoord is

Meeuwes de Ruiter, Consultant en Mediatrainer

Vorige week lag onze whitepaper over woordvoering op de mat. De titel: Waarom “geen commentaar” nooit een goed antwoord is. Voor de liefhebber: in ruil voor je emailadres hier gratis te downloaden: http://sterkwerk.nl/whitepaper-7-tips-voor-woordvoerders.

Van iemand die meeschreef aan deze whitepaper zou je niet zo snel een blog verwachten met een titel als hierboven. En gelukkig zijn de voorbeelden waarin “geen commentaar” in de praktijk wordt toegepast steeds moeilijker te vinden (dank u, Vodafone). Maar toch, er zijn zeker situaties waarin “geen commentaar” het betere antwoord is. Beter gezegd: het minder slechte antwoord.

  1. Als je totaal niet bent voorbereid op een interview over een gevoelig onderwerp. Een slecht interview kan je reputatie dan nog meer schade toebrengen dan geen interview geven. Hetzelfde geldt voor een ongetrainde woordvoerder in een kritieke situatie.
  2. Bij beursgevoelige informatie die alleen voor of na beurs gegeven mag worden. Een interview lijkt dan al snel op een groot mijnenveld dat je misschien beter kunt vermijden.
  3. Als er bij een crisis sprake is van slachtoffers en de familie is nog niet ingelicht.

Goede woordvoerders weten dit soort situaties natuurlijk te voorkomen. Door constant op de hoogte te zijn van issues die de reputatie bedreigen. Door regie te voeren over de communicatie bij grote gebeurtenissen. Zij hebben hun antwoord klaar, zelfs als een interview onverwacht komt. Zij weten wat het juiste antwoord is als ze eigenlijk niets kunnen zeggen.  

Benieuwd hoe ze dat doen? Onze whitepaper licht een tipje van de sluier op.

Heb je meer voorbeelden van situaties waarin “geen commentaar” minder slecht is dan wél meewerken aan een interview? Deel ze via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.