Je reputatie is niet pro-Bono

Sietse Pots, managing director

Reputatie komt te voet en vertrekt te paard. Een tegeltjeswijsheid werd de afgelopen weken weer bewaarheid. Het imago van Kevin Spacey stortte door #metoo in amper een week ineen als een kaartenhuis. Deze week moet Bono – de zanger van U2 - het ontgelden: uit de Paradise Papers blijkt dat de zanger naast wereldverbeteraar ook belastingontwijker is. 

Volgens mij wil Bono oprecht de wereld verbeteren; hij verkondigt zijn boodschap al decennialang en zet zich al jaren in voor de minderbedeelden – iets wat hij niet hóeft te doen. Immers, hij verkoopt er echt niet meer concertkaartjes en albums door. So far so good: een imago dat vanuit authenticiteit is opgebouwd, is meestal ijzersterk.

Totdat het tegendeel bewezen wordt.

Juist vanwege zijn imago staat Bono nu middenin de schijnwerpers. Dat is de wrange keerzijde. Bono doet niets wat illegaal is. Maar van de tientallen namen en organisaties genoemd in de Paradise Papers, haalt juist hij de krantenkoppen.

Bono verzon niet zelf zijn belastingconstructie. Dure advocaten en accountants adviseerden hem. Jammer dat hij daarbij geen goede communicatieadviseur ingeschakelde om hem te wijzen op het enorme reputatierisico van zijn actie.

Voorbeelden als die van Bono en Spacey laten zien dat een zorgvuldig opgebouwde reputatie ineens wankelt of verwoest wordt door een sluimerend issue. Bij organisaties is het niet veel anders: directieleden van internationale organisaties noemen reputatieschade al enige tijd het voornaamste risico.

Reputatierisico’s tijdig signaleren is een kunst op zich. Ernaar handelen en reputatieschade beperken een nog grotere kunst. Met scenarioplanning en crisiscommunicatietraining ben je goed voorbereid. Belangrijker nog: je kunt misstanden sneller oplossen. Doe je het niet zelf, dan doet een teleurgestelde medewerker die de vuile was buiten hangt of een onderzoeksjournalist het wel.

De carrière van Spacey lijkt ten einde – in ieder geval voorlopig; die van Bono vooralsnog niet. Het zorgvuldig opgebouwde imago van de zanger kan wel een stootje hebben. En, hoewel moreel misschien verwerpelijk, juridisch lijkt hij niets fout te hebben gedaan.

Een sterke reputatie is niet pro-Bono, zelfs niet als je zanger van U2 bent.

 

ANDERE BLOGS VAN SIETSE POTS                                             

- Zwartepieten over zorgbudgetten

- Data of gevoel: waarop baseer jij je communicatieplan?                                   

BEKIJK HET TRAININGSAANBOD VAN STERK WERK 

Workshop Crisiscommunicatie

Mediatraining