In communicatie is het essentieel dat je opvalt. Dagelijks worstelen we als consumenten onze weg door een oerwoud van communicatie-uitingen. Onnoemlijk veel commerciële boodschappen en ook tal boodschappen waar geen enkele commerciële bedoeling achter zit. Via de traditionele media en door de komst van social media heeft het aantal uitingen helemaal een vlucht genomen. Hoe zorg je er als persoon of als organisatie dan voor dat jouw boodschap wordt opgepikt en niet ondersneeuwt? Daar is maar één remedie voor: opvallen.  

Relevantie

Volgens Van Dale is de betekenis van opvallen: in het oog vallen, de aandacht trekken. En laat dat nu precies zijn wat je voor ogen hebt, wat je wilt. Opvallen is synoniem voor gezien worden en voor opzien baren. Maar dat laatste is niet altijd exact wat je wenst. Als communicatieadviseur ga ik voor het credo: ‘Opvallen door jezelf te zijn’. En dat betekent dat je relevantie toevoegt aan opvallen. Opvallen moet een doel hebben. Anders is het ‘leuk doen’ in plaats van ‘leuk zijn’. Zonder relevantie is zelfs de beste grap niet meer dan een flauwe mop. Dan werkt creativiteit eerder tegen je, dan in je voordeel. En het doel moet bij je passen. Zonder doel kun je best wel eens iets raken, maar dat is dan slechts een toevalstreffer. En een strategie kun je niet baseren op een toevalstreffer, dat zou te makkelijk zijn.

Ik moest hier aan denken toen ik recent op LinkedIn een bericht voorbij zag komen. Klik hier om naar het LinkedIn-bericht te gaan.

Waarom viel dit bericht op tussen alle andere berichten die door m’n tijdlijn heen schieten? Het antwoord ligt voor het oprapen, het viel op omdat de afbeelding op z’n kop stond. Een leuke grappige vondst, creatief bedacht. Maar was het wel relevant? Jazeker, want het artikel ging over omdenken. En zo wordt iets visueel in één klap duidelijk. En het deed mij denken aan een ABRI-poster  met een omgekeerde auto die ik jaren geleden heb gemaakt voor Rover Cars. Helaas heb ik er geen foto meer van. Nooit heb ik meer reacties op een uiting gekregen dan toen die posters door heel Nederland hingen. Iedereen had ‘m gezien en had het er over. Relevante communicatie voor een toen nog relatief onbekend automerk.

Beeldig

Een andere uiting op LinkedIn die mijn aandacht trok was van een andere orde. Zeker geen commerciële insteek, maar wel een voltreffer. Klik hier om naar het LinkedIn-bericht te gaan.

Een bericht van Mardjan Seighali met een foto van het beeld ‘I Viaggiatori – de reiziger’ van Bruno Catalano. Hier geldt met recht het aloude gezegde: “Eén beeld zegt meer dan duizend woorden.” In dit geval zijn woorden overbodig, wat komt dit binnen. De leegte wanneer vluchtelingen moeten vluchten voor hun leven en alles moeten achterlaten.

De kunst in communicatie is het vinden van de juiste woorden en de juiste beelden. Waardoor jouw boodschap opvalt in de jungle van communicatie-uitingen waar we aan bloot worden gesteld. Waardoor wordt onze aandacht getrokken? Wat maakt dat we opeens weer bij de les zijn? Hoe zorg je ervoor dat mensen je horen? En hoe zorg je dat mensen je begrijpen?

Dan is opvallen belangrijk. Het witte schaap in de zwarte kudde. De rode roos in een geel bloemenperk. De man die opstaat uit een zittende menigte. De omgekeerde foto in een bushaltehokje. Allemaal voorbeelden van opvallen, in verschillende context. En een beeld dat blijft hangen.

In communicatie zijn er enkele voorbeelden die nog steeds tot de verbeelding spreken. Denk aan de  introductie van Apple Macintosh tijdens de Superbowl in de Verenigde Staten in 1984 met een tv-commercial die één minuut duurde. Of de introductie van de Opel Tigra in 1996 waarbij op één dag alle Nederlandse radiostations alleen maar radiospots van deze Tigra lieten horen. Of van de kreet “Goejemoggel” van KPN.

Soms kan het ook misgaan, zoals Mike Pence heeft ondervonden tijdens zijn debat met Kamala Harris. Tijdens de live-uitzending landde een bromvlieg op het hoofd van Pence en bleef daar minutenlang zitten.

Op social media ging het niet meer over de inhoud van het debat, maar over ‘de vlieg’. Binnen de kortste keren ontstonden er talloze grappen en memes over het insect. Ook dat is opvallen, maar dan zonder de toevoeging ‘door jezelf te zijn’.

Binnen een week content waarop je verder kunt bouwen

Worstelt jouw organisatie ook met het creëren van content waardoor een campagne maar niet van de grond komt? Is er tijd tekort om goede en relevante artikelen te schrijven, podcasts te maken of video’s te produceren? Moeite met het maken van samenhangende content over complexe thema’s? Of loop je ertegenaan dat je interne experts geen tijd hebben voor het aanleveren van noodzakelijke input? De contentbootcamp van Sterk Werk brengt hier verandering in en levert je binnen één werkweek de content op waarmee jij direct verder kunt!