Selecteer een pagina

BDO: Benchmark Ziekenhuizen

Communicatiestrategie, Public relations

BDO – Benchmark Ziekenhuizen

In de jaarlijkse Benchmark Ziekenhuizen onderzoekt BDO Accountants & Adviseurs (BDO) de financiële performance van de algemene ziekenhuizen en de Universitaire Medische Centra in Nederland. Doel van de benchmark is niet alleen een algemeen beeld te schetsen, maar ook de veerkracht van ziekenhuizen te bevorderen, cijfermatig inzicht te geven in de sector én houvast te bieden in de discussies over de noodzakelijke duurzame veranderingen in de zorg.

Onze bijdrage

Onze opdracht is om zoveel mogelijk media-aandacht voor BDO en de Benchmark Ziekenhuizen te realiseren. Met als bijkomend doel dat de accountants- en adviesorganisatie gezien wordt als specialist in de zorg en zodoende ook geraadpleegd wordt door politiek, media en zorginstellingen. Wij organiseren in samenwerking met BDO een persbijeenkomst. Wij selecteren de relevante journalisten om uit te nodigen voor deze bijeenkomst. Zij krijgen een door ons gemaakte persuitnodiging, waarna wij actief lobbyen om zoveel mogelijk media te interesseren. In deze bijeenkomst worden de resultaten gedeeld, krijgen journalisten de kans plenair vragen te stellen en één-op-een in gesprek te gaan met de experts. De begeleiding van deze interviews ter plaatse wordt door ons gedaan. Evenals de voorbereiding op de persvragen door middel van het gezamenlijk opstellen van een kernboodschap en een generale repetitie van de bijeenkomst waarin we ook oefenen met alle mogelijke vragen. Daarnaast maken en versturen wij een persbericht naar alle relevante media en ondersteunen we bij persvragen.

Resultaten

De gekozen aanpak sorteert effect; de persbijeenkomst wordt massaal bezocht en tientallen regionale en landelijke media publiceren jaarlijks over het onderzoek van BDO. Van de grootste landelijke dagbladen en hun regionale edities, de ANP-bulletins op radiozenders, interviews bij BNR Nieuwsradio, teletekstvermelding op 101 tot en met landelijke (en regionale) nieuwswebsites als nu.nl, het NOS-journaal, RTL Nieuws en actualiteitenrubrieken als Een Vandaag. De inhoudelijke experts van BDO kwamen in veel gevallen aan het woord. Daarnaast heeft het voor hen deuren geopend naar de politiek en zorginstellingen en weten media de specialisten van BDO te vinden.