Dick van Gooswilligen
Director crisiscommunicatie & mediatrainingen


“Goede crisiscommunicatie begint in vredestijd. Of zoals de Britse staatsman Winston Churchill zei bij de oprichting van de Verenigde Naties in 1945: Never waste a good crisis.”
Dick van Gooswilligen is 40 jaar actief op het snijvlak van journalistiek en communicatie. Als bedrijfsjournalist werkte hij op redacties van de bedrijfskranten van BAM, Ahold, Shell en Siemens.
Van Gooswilligen werkte vervolgens 17 jaar als communicatiemanager bij diverse politieonderdelen. Naast talloze mediaoptredens als woordvoerder was hij ook directeur van het Crisis Communicatie Team. Hij was in die rol onder meer eindverantwoordelijk voor de crisiscommunicatie rond de schietpartij in Alphen aan den Rijn, de ramp met de MH17, het moordonderzoek naar Anne Faber en het onderzoek naar de dood van Nicky Verstappen.
Sinds 2018 is hij directeur Crisiscommunicatie en Mediatrainingen bij Sterk Werk Communicatie. Hij adviseert en traint opdrachtgevers in zowel de publieke als de private sector.
Drie keer won hij de eerste prijs voor Beste Artikel van het Jaar, toegekend door de Vereniging van Bedrijfsjournalisten in Nederland. Deze beroepsvereniging bekroonde hem ook met de titel Beste Personeelsblad van het Jaar.
Een andere passie is vrijwilliger bij lokale omroepen. Met zijn Radioprogramma Wat doe je voor de kost? ontving hij de Award Beste lokale radioprogramma van Nederland. Iedere week is hij als presentator betrokken bij de talkshow Onder Ogen van Schie TV. Hij is ook vrijwilliger bij het G-voetbalteam van VFC Vlaardingen. Daarin coacht hij mannen en vrouwen met een lichamelijk en/of geestelijke beperking.