Dick van Gooswilligen

Director crisiscommunicatie & mediatrainingen

Dick van Gooswilligen

“Goede crisiscommunicatie begint in vredestijd. Of zoals de Britse staatsman Winston Churchill zei bij de oprichting van de Verenigde Naties in 1945: Never waste a good crisis.

Dick van Gooswilligen is ruim 40 jaar werkzaam op het snijvlak van journalistiek en communicatie. Als bedrijfsjournalist werkte hij op redacties van de bedrijfskranten van BAM, Ahold, Shell en Siemens.

Van Gooswilligen werkte vervolgens 17 jaar als communicatiemanager bij diverse politieonderdelen. Naast talloze mediaoptredens als woordvoerder was hij ook directeur van het Crisis Communicatie Team. Met zijn crisisteam ging hij ruim 90 op keer op missie in binnen- en buitenland. Hij was in die rol onder meer eindverantwoordelijk voor de crisiscommunicatie rond de schietpartij in Alphen aan den Rijn, de ramp met de MH17, het moordonderzoek naar Anne Faber en het onderzoek naar de dood van Nicky Verstappen.

Sinds 2018 is hij directeur Crisiscommunicatie en Mediatrainingen bij Sterk Werk Communicatie. Hij adviseert en traint opdrachtgevers in zowel de publieke als de private sector.

Drie keer won hij de eerste prijs voor “Beste Artikel van het Jaar”, toegekend door de Vereniging van Bedrijfsjournalisten in Nederland. Deze beroepsvereniging bekroonde hem ook met de titel “Beste Personeelsblad van het Jaar”.

Een andere passie van hem is werken als vrijwilliger bij lokale omroepen zoals Omroep Vlaardingen, Zoetermeer FM en Schie TV/FM. Met zijn Radioprogramma “Wat doe je voor de kost?” won hij de Award “Beste lokale radioprogramma van Nederland”.

Hij is ook coördinator van G-voetbalteams van VFC Vlaardingen. Daarin helpt hij mannen en vrouwen met een lichamelijk en/of geestelijke beperking om aangepast te sporten.

“Goede crisiscommunicatie begint in vredestijd. Of zoals de Britse staatsman Winston Churchill zei bij de oprichting van de Verenigde Naties in 1945: Never waste a good crisis.