Corporate communicatie

Ga voor gerichte communicatie

Een organisatie zet corporate communicatie in om consistent een onderscheidende boodschap uit te dragen naar haar stakeholders en zo een sterke reputatie te creëren en te behouden. Een heldere positionering is daarbij een belangrijk uitgangspunt. Wanneer die positionering goed zit, kan je nadenken over een krachtige kernboodschap en corporate story die je aan jouw stakeholders wil meegeven. Met een communicatiestrategie denk je na over hoe je die boodschappen intern en extern wil overbrengen.

Positionering

Positionering:

Wij stellen de juiste vragen

Een sterke positionering is van onschatbare waarde bij corporate communicatie. Het vormt het fundament voor je communicatiestrategie en voor alle interne en externe communicatie die daaruit voortvloeit. Cruciaal is dat je met die communicatie consequent bent: elke mailing, blog of post moet met je positionering matchen, zowel inhoudelijk als qua toon. Zo blijf je als organisatie herkenbaar voor eigen medewerkers, klanten, prospects en overige stakeholders. Positionering begint bij het stellen van de juiste vragen. Wij helpen je daar graag mee en houden je met die vragen een spiegel voor.

Positionering

Corporate story:

De blauwdruk voor alle communicatie

De corporate story is het kernverhaal waarmee je vertelt waarom je doet wat je doet en welke normen en waarden je daarbij hanteert. Het verhaal zit verankerd in alle interne en externe communicatie, zodat het consistent en consequent wordt uitgedragen. Medewerkers worden ambassadeurs, klanten de beste referenties. Klanten kopen namelijk niet alleen een product, maar ook een verhaal: “If you can’t tell it, you can’t sell it!”. Met een inspirerende corporate story brengen we jouw product aan de man.

Corporate story

Kernboodschap:

Welke boodschap wil je overbrengen?

Wat is de kern van jouw organisatie? Wat is jouw toegevoegde waarde? Welke missie, visie en merkwaarden horen daarbij? Samen met jou krijgen we scherp waar je merk voor staat en welke doelgroep je precies wil aanspreken met je corporate communicatie. Dat vertalen we dan naar een krachtige kernboodschap, al dan niet gevat in een corporate story.

Communicatiestrategie:

Als je geen strategie hebt, kun je alle kanten op

De communicatiestrategie is de kern van elke communicatieaanpak. Het is de manier waarop je organisatie haar kernboodschap en corporate story intern en extern uitstraalt. Een strategisch kompas dat je inzet om de koers van je organisatie te bepalen. Het geeft richting aan de manier waarop je jouw communicatiedoelstellingen wil behalen. Een sterke communicatiestrategie geeft antwoord op de vraag: Waarom communiceert wie met wie in welke context, waarover en op welke manier? Wij helpen je met een communicatiestrategie op maat voor jouw organisatie. Een handig model wat wij hiervoor gebruiken, is het PESO-model.

Lees meer over het PESO-model
Verandercommunicatie
hybride werken

Verandercommunicatie:

Iedere verandering roept weerstand op

Als er één constante is binnen organisaties, is het wel dat niets hetzelfde blijft: de organisatiestructuur verandert, de veranderende markt vraagt om een nieuwe strategie of de consument verlangt een nieuw product. En wie verandering zegt, zegt communicatie. Beter gezegd change communication of verandercommunicatie: is iedereen mee? Grote kans dat dit niet het geval is. Mensen zijn namelijk gewoontebeestjes en verandering schrikt ons af. Geloofwaardige en motiverende communicatie met alle interne en externe stakeholders maakt hierbij het verschil. Samen brengen we alle stakeholders, hun opinies en vragen in kaart en nemen we die inzichten mee in een communicatieplan. Zo ben je gewapend tegen elke verandering in je organisatie.

hybride werken

Interne communicatie:

Intern beginnen is extern winnen

Onder interne communicatie rekenen we alle vormen van communicatie binnen de organisatie: het ontvangen, doorgeven en beschikbaar maken van informatie voor en door medewerkers. Goede interne communicatie zorgt voor meer verbondenheid en betrokkenheid binnen je organisatie. Betrokken medewerkers hebben het gevoel dat ze gehoord worden en dat ze ook echt een steentje kunnen bijdragen aan de organisatie. Ze treden op als ambassadeurs van je organisatie en dragen de visie, missie en doelen krachtig uit. Onder het motto “Intern beginnen is extern winnen” helpen we je graag om de interne communicatie van jouw organisatie scherp(er) te stellen.

Contact

Benieuwd naar onze aanpak? Neem contact met ons op.
010 – 456 78 49
info@sterkwerk.nl
010 – 456 78 49
info@sterkwerk.nl

Cases

Onze manier van werken komt het beste tot uiting in onze praktijkcases. Doe inspiratie op en bekijk onze cases.
Bekijk alle cases

Kinderen lezen steeds slechter en met minder plezier. Een doorn in het oog van Kluitman Educatief. Daarom ontwikkelde zij met Actief Leren Lezen (en Ha, ik snap het!) een lesmethode die de leesvaardigheid, het -begrip en -plezier vergroot.

In de jaarlijkse Benchmark Ziekenhuizen onderzoekt BDO Accountants & Adviseurs (BDO) de financiële performance van de algemene ziekenhuizen en de Universitaire Medische Centra in Nederland.

Sterk Werk Communicatie en Contentmarketing adviseert en ondersteunt het Leger des Heils al geruime tijd bij het opzetten van professionele communicatie en woordvoering.

Bekijk alle cases