PESO-model

Zet de juiste middelen in

Via welke media breng je jouw content aan de man

Je staat op het punt om een nieuwe marketingcampagne te lanceren: het budget ligt vast, de doelstellingen en doelgroep zijn bepaald en de boodschap is geformuleerd. Maar dan komt de vraag welke communicatiekanalen je het beste inzet om je doelgroep te bereiken. Het PESO-model geeft overzichtelijk weer via welke media je jouw content aan de man kan brengen. Hoewel de naam van dit model je wellicht doet denken aan de Zuid-Amerikaanse munteenheid, staat de afkorting PESO in marketingtaal voor vier typen media: Paid, Earned, Shared en Owned. In goed Nederlands zou je kunnen zeggen betaald, verdiend, gedeeld en eigendom. Wij leggen je uit wat deze media precies inhouden. 

PESO-model

Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Paid

Paid media omvatten alle media waarvoor een organisatie betaalt, waarbij je natuurlijk meteen aan reclame denkt. Maar ook gesponsorde berichten op LinkedIn, Facebook en Instagram of online advertenties vallen onder betaalde media. Met dit type media krijg je een boodschap snel en gericht bij een specifieke doelgroep die deze content dan ook gegarandeerd te zien krijgt.  

Earned

Met earned media zorg je ervoor dat er over je geschreven wordt in relevante media, zonder dat je hiervoor betaalt. Denk aan persberichten op nieuwssites, artikelen in vakbladen, interviews op de radio of aanbevelingen van influencers op social media. Earned media hebben een grote invloed op je geloofwaardigheid, omdat een derde partij die niet betrokken is jouw organisatie onder de aandacht van het publiek brengt. De afzender van dit mediabericht komt betrouwbaar over en heeft doorgaans ook een groter bereik dan je eigen organisatie.

Een mooi praktijkvoorbeeld is dat van Mercy Ships en de komst van de Global Mercy naar Rotterdam. Dankzij onze inspanning verschenen er in landelijke media ruim veertig publicaties en ook nog eens 29 in regionale en lokale media. Daarnaast werd in 31 vakbladen aandacht besteed aan de organisatie Mercy Ships en/of het ziekenhuisschip.

Shared

Shared media staan voor alle activiteiten op social media, van het delen en liken van berichten tot de interactie met de doelgroep op kanalen zoals LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter en YouTube. Op deze platformen kan je jouw organisatie een gezicht geven en een relatie opbouwen met je doelgroep. Net zoals bij earned media zijn de mediakosten minimaal, maar het is wel erg tijdsintensief, omdat shared media om constante monitoring vragen

Owned

Owned media zijn platformen met content die je zelf beheert, zoals je eigen website, social media, blog, podcast, webshop of een nieuwsbrief. Het voordeel is duidelijk: jij hebt de volledige controle over wat er via je eigen communicatiekanalen verspreid wordt. Owned media bieden kansen om zelf als ‘uitgever’ jouw content te publiceren en direct met je publiek in contact te komen.

Een voorbeeld waar we bij Sterk Werk erg trots op zijn is dat van Kluitman Educatief. We optimaliseerden de bestaande communicatiemiddelen, verhoogden de frequentie van social posts en voegden ook webinars en podcasts toe aan de communicatiemix. Het resultaat? Een verdubbeling van het aantal websitebezoekers, honderden deelnemers per webinar en een vertienvoudiging van het aantal volgers op de social mediakanalen.

Focus op alle onderdelen van het PESO-model

Organisaties richten zich te vaak op slechts één of twee mediakanalen en missen hierdoor het cumulerend effect van de vier kanalen samen. De combinatie van paid, earned, shared en owned media zorgt namelijk voor de ideale marketingmix waarmee jij je verdiept in de informatiebehoefte van je doelgroep. Onze gouden tip is dus om te focussen op alle media van het PESO-model voor een maximaal effect. En uiteraard willen we je daar bij Sterk Werk graag bij ondersteunen en adviseren over welke middelen het beste passen bij jouw communicatiedoelstellingen!

Heb je snel behoefte aan relevante content voor jouw doelgroep? Dan is onze contentbootcamp iets voor jou. Neem hier een kijkje. 

Contact

Behoefte aan advies over welke middelen het beste passen bij jouw communicatiedoelstellingen? Neem vrijblijvend contact met ons op: