Crisisproof in drie stappen
Een crisis wordt vaak gezien als een bedreiging, maar kan ook een kans zijn als de crisis in goede banen wordt geleid. Professionele crisiscommunicatie vervult in dit proces de rol van kritieke succesfactor.
Crisiscommunicatiecirkel
Gebruik professionele crisiscommunicatie om een crisis te kantelen. De crisiscommunicatiecirkel is hierbij een praktisch hulpmiddel. Ga direct aan de slag met behulp van volgend concreet stappenplan.
Tijdens een crisis dient op basis van een crisisplan een Crisis Management Team (CMT) te worden geactiveerd. Communicatie via het Crisiscommunicatieteam (CCT) vervult daarin een hoofdrol.
Wil je meer weten over de aanpak, de rollen en de functies van alle betrokkenen bij een crisis?
Lees onze crisiscommunicatie whitepaper.
Maak onderscheid in de verschillende doelgroepen.
Intern: binnen- en buitendienst, verlof, parttimers, zieken, externe medewerkers, gepensioneerden, etc.
Extern: klanten, leveranciers, partners, omwonenden, pers, overheid, hulpverleners, etc.
Iedere kernboodschap omvat in elk geval drie elementen:
- Facts: wat is er gebeurd?
- Feelings: toon empathie/compassie!
- Fixes: welke stappen worden gezet de crisis te kantelen?
Parallelle communicatie (algemeen):
Website, intranet, e-mail, screensavers, out-of-officemelding, e-mailhandtekening, sociale media, WhatsApp, Yammer, conference call, videobellen, callcenter, etc.
Lijncommunicatie (specifiek):
Managers/direct leidinggevenden zoveel mogelijk één-op-één laten uitleggen wat de gevolgen zijn voor de individuele medewerker zijn. Geef antwoord op de vraag: Wat betekent dit voor mij?
Drie facetten zijn van belang bij het communiceren:
- Verspreiding: kies het juiste kanaal bij de boodschap
- Timing: kies het juiste moment om proactief te reageren
- Feedback: verzamel veel gestelde vragen, zowel in- als extern
Op basis van (social) media- en omgevingsanalyse het beeld van buiten naar binnen verzamelen, de kernvragen interpreteren en vervolgens bij te sturen in de communicatieaanpak waar nodig.



Waarom deze training?
Onderzoek toont aan dat organisaties zich het meest zorgen maken over een crisis die hun kan raken. Logisch. Het is namelijk een situatie waarvan je hoopt dat het je nooit gebeurt.
Maar als het zover is, ben jij dan crisisproof en beschik jij dan over voldoende crisisconditie? Lukt het jouw team om de crisis te kantelen? Laat je niet verrassen en zorg dat je goed getraind bent en blijft. Ervaar als Crisismanagementteam (CMT) en Crisiscommunicatieteam (CCT) hoe realistisch een crisis aanvoelt.
We maken daarbij gebruik van een online trainingstool waarmee je als team wordt onder andere overspoeld met tientallen nieuwsberichten en socialmediaposts. Plotseling staat er ook een cameraploeg op de stoep. Er wordt geoefend in een veilige omgeving waarbij het gaat om (af)leren en niet zo zeer om presteren.



